söndag 3 mars 2013

Nyttiga chokladbars

Man kanske inte kan kalla dessa bars supernyttiga, MEN det är ett så mycket nyttigare alternativ till de onyttiga chokladbarsen man köper i affär... Ju högre kakaohalt desto nyttigare. Perfekt efter träning eller som mellanmål.

Chokladbars ingredienser

1,5 dl kokosflingor eller kokoskross
2 dl blandade nötter (jag hade mandel, valnötter och hasselnötter)
1 dl torkad frukt
2 äggvitor
2 msk kokosfett
1 msk sirap
40 g mörk choklad (minst 70 %)

ca 100 g mörk choklad till doppning

Gör så här:

1. Krossa nötterna med en mortel och hacka den torkade frukten i mindre bitar.
2. Tillsätt kokosflingor, sirap, äggvitor och smält kokosfett.
3. Hacka chokladen i mindre bitar och ha i även den.
4. Lägg bakplåtspapper i botten av en mindre form (jag använde en som var 10 x 30 cm). Tryck ut nötsblandningen jämnt och hårt och ställ in i ugnen på 75 grader i en timme. 
5. Ta ut plåten och skär i lagom stora bitar. Ställ sedan in i frysen.
6. Smält den övriga mörka chokladen över ett vattenbad och doppa sedan barsen i den. Förvara i kyl eller frys.



3 kommentarer:

  1. Å det ser gott ut försöker att inte äta så mycket godis nu ville ha någonting att äta som ersätter godisett.!!!..........

    SvaraRadera
  2. De var farligt goda faktiskt! Så dem tycker jag absolut du ska göra :)

    SvaraRadera
  3. de va faktist det all skulle bara ha mera SUPER GODA jag tror att jag ska gära flera gånger MMMM.......

    SvaraRadera