onsdag 7 november 2012

Kolakladdkaka

När jag berättade för mamma att det var kladdkakans dag blev väl både hon och jag sugna på lite choklad... Så jag kunde inte låta bli att ställa mig och baka, hehe. Tycker vanlig kladdkaka är så tråkigt så nu testade jag att göra en kolakladdkaka. Hittade på ett eget recept.

Ingredienser:

100 g smält smör
2 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl sirap
0,5 dl kolasås (kan ersättas med mer sirap)
3 dl vetemjöl
7 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm bakpulver
1 krm salt

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och ta av det från plattan.
3. Blanda samman ägg och socker. Tillsätt sirapen och kolasåsen.
4. Ha i smöret och rör om.
5. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och salt i en separat bunke. Ha i den i smeten.
6. Smöra och bröa (vetemjöl funkar även bra) en form och ha i smeten.
7. Grädda i 20-30 minuter. Testa med sticka, den ska vara ganska kladdig.
8. Låt den svalna och sila gärna över florsocker. Hade tyvärr inga passande tillbehör, men vill man kan man ju ha exempelvis bär och grädde till.



Drack Chai-te från Indiska till och jag är helt frälst! Är ju mer en kaffetjej men denna te var ju faktiskt supermysig. Faktiskt väldigt annorlunda jämfört med Chai-latte som jag kan tycka blir för söt och mastig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar