onsdag 31 oktober 2012

Chokladcupcakes med geisha

Idag har jag ägnat morgonen åt att spritsa cupcakes! Själva muffinsarna gjorde jag igår. Det är ett bra tips ifall man inte orkar göra allt på samma gång. Det är även tidssmart då man lätt och snabbt kan spritsa de färdiga muffinsarna dagen då de ska serveras. De håller nämligen tyvärr inte särskilt länge i kylskåp med frostingen på. Jag rekommenderar att ha dem i en hög burk så de inte drar åt sig någon äcklig kylskåpssmak.

Man kan väl säga att det här var första gången jag bakade "riktiga" cupcakes, så jag är ändå helt okej nöjd med resultatet. Särskilt eftersom jag ändrat lite i receptet. Hoppas ni vill testa att baka dem själva!

Chokladcupcakes med geisha (cirka 12-15 st):

3 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil eller creme fraiche
2 msk kallt kaffe
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
5 msk kakao
1 nypa salt
Ca 100 g nötcreme (ni vet sådan man kan köpa som plockgodis), alternativt nutella
12-15 geisha (små)

1. Sätt på ugnen på 175 grader.
2. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker tills det blir vitt och pösigt.
3. Smält smöret och ta av det från plattan. Tillsätt gräddfilen eller creme fraichen och det kalla kaffet och rör om till en jämn smet som du sedan har i äggsmeten.
4. Blanda samman vetemjöl, bakpulver, kakao och salt i en separat bunke och ha sedan i det i äggsmeten.
5. Tryck till sist ut nötcremen i smeten och rör om noggrant.
6. Lägg gärna muffinsformarna i en muffinsplåt då de står sig bättre utan att "vika ut sig" (haha). Fyll formarna till cirka 2/3 och tryck i en geisha (lodrätt) i varje muffin. Grädda dem sedan i ugnen i 20-30 minuter. Testa med en sticka om de är färdiga, de ska inte vara helt torra utan ha lite klet på.

Låt muffinsarna svalna helt innan du spritsar dem, annars rinner frostingen av och det blir inte snyggt.

Vitchokladfrosting:

70 g rumsvarmt smör
4 dl florsocker
200 g Philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
200 g vitchoklad

1. Smält chokladen över ett vattenbad. Se upp så att den inte bränner fast.
2. Vispa det rumsvarma smöret med osten till en jämn och fin smet. Tillsätt sedan vaniljsocker och florsocker under omrörning.
3. Se till så att chokladen har svalnat ordentligt innan du har i den och rör om. 

Känns frostingen för rinnig eller kanske för hård? Känns den för rinnig så ha i lite mer florsocker. Känns den för hård däremot kan du tillsätta lite vatten (OBS ytterst lite, vi pratar en tesked).

4. Nu är det dags att spritsa! Jag tipsar er att kika in en tutorial på youtube innan ni sätter igång för att lära er tekniken. Och om det inte blir helt snyggt första gången (blir imponerad om det blir det) så skrapa av frostingen helt enkelt och börja om! Nu spritsade jag med en "originalsprits" (stora taggar) och gjorde den vanligaste typen av spritsning. Med denna tyll kan man även göra fina rosor, men det kändes lite överkurs för mig just idag. Det finns 4-pack spritstyllar att köpa på Panduro för ett helt okej pris.

Hjärtana (hjärtorna?) har jag format av sugarpaste som jag köpte på Panduro. Finns i alla olika möjliga färger. Sugarpaste kan man även göra själv hemma.

Nu är jag jätteexalterad till att göra fler cupcakes, det känns som jag har upptäckt en helt ny värld! Haha...
Så här såg i alla fall de färdiga cupcakesen ut:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar