måndag 24 september 2012

Macarons

Alla har väl hört talas om de franska populära bakverken macarons? Inte så konstigt med tanke på hur goda de är! På svenska kallas de mandelkakor och har börjat bli populära även här.

Men innan ni ger er in på att baka macarons ska ni veta att det är högst tidskrävande, så det är inget för dig med dåligt tålamod. Eftersom jag har sjukt dåligt tålamod var detta första och sista gången jag gjorde macarons, haha.

Det kan nog också vara ganska lätt att misslyckas med macarons skulle jag tro. Men om man lyckas är det helt klart värt det. Jag hittade ett grundrecept på recept.nu men gjorde om det lite grann! Man kan självklart smaksätta macaronsen (macaronerna?) hur man själv vill och jag valde att göra hallonmacarons och mintchokladmacarons. Dum som jag är gjorde jag dubbel sats så jag stod i köket i princip hela dagen, rekommenderas ej! I alla fall, här kommer receptet...

Macarons grundrecept:
4 äggvitor
0,5 dl socker
150 g malen mandel
4 dl florsocker
Karamellfärg, önskad färg och mängd

Smörkräm:
75 g smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula

För mintchokladsmörkräm tillsätt även:
200 g mörkchoklad
1 dl vispgrädde
Några droppar pepparmintarom

För hallonsmörkräm tillsätt:
2 dl mosade hallon
3 msk hallonsylt
Röd karamellfärg

Så här gör du:

1. Vispa äggvitorna hårt och tillsätt därefter sockret medan du vispar. Konsistensen ska kännas ganska fast och "toppig". Detta är viktigt för att marängen inte ska flyta ut när den ska klickas ut på plåten.
2. Mal mandeln fint och ha i den och florsockret i äggsmeten.
3. Nu delade jag upp smeten i två eftersom jag gjorde två olika smaker. Den ena färgsätte jag med röd karamellfärg och den andra med blå. 
4. Låt smeterna ligga och vila i cirka en halvtimme så blir de "fluffigare" och har inte lika lätt att spricka i ugnen. 
5. Spritsa eller klicka sedan ut smeten på en plåt täckt med bakplåtspapper. Jag gjorde dem lite större än en femkrona. 
6. Grädda i ugn på 150 grader i minst 15 minuter. Låt dem ligga och svalna på bakplåtspappret (ta bort det från plåten).

7. Medan marängerna svalnar gör du smörkrämen. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker pösigt.
8. Vispa därefter ner äggulan.
9. Dela upp smeten och färgsätt ena halvan med röd karamellfärg. Andra halvan behövs inte färgsättas.
10. Smaksätt ena smeten med mosade hallon samt hallonsylt och andra smeten med mörkchoklad (som du smält i vattenbad), vispgrädde och pepparmintarom.
11. När marängerna stelnat stryker du på smörkräm på hälften av marängerna och sätter på resten som  maränglock. Förvaras i tätt förslutet i kylskåp och håller då cirka 3-6 dagar.

Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar