tisdag 18 september 2012

Dammsugare

Jag tycker det är tråkigt att kopiera ett recept rakt av, utan gillar att göra saker med en liten tvist och på mitt sätt. Eftersom jag inte är så förtjust i arraks-smaken som dammsugare har så tog jag helt enkelt bort det från receptet. Och eftersom jag hade många karamellfärger hemma fick det bli färgglada dammsugare! Barnvänligt och kul. Grundreceptet som jag tvistat till lite kommer från min favorit Leila Lindholm.

Du behöver:
50 g mjukt smör 
5 dl sockerkaks- eller småkakssmulor (jag tog Digestive vilket funkade helt okej)
1-2 msk kakao efter smak
Arrakessens eller punsch om man vill det
300 g marsipan 
Karamellfärg
Florsocker för utkavlingen
100 g mörkchoklad av god kvalitét

Gör så här
1. Rör smör och kaksmulor krämigt och rör ner kakao.
2.. Tillsätt arrak efter smak.
3. Dela degen i tre delar, rulla till avlånga rullar och lägg in dem i frysen.
4. Färga marsipanen i valfri färg (om du inte köpt färdigfärgad). 
Kavla den till en cirka 2 millimeters tjocklek. Använd florsocker att ”mjöla” med under kavling om marsipanen kladdar (men ta inte för mycket på ovansidan så färgen bleknas) Skär marsipanen i breda remsor (som är tillräckliga för att kunna rulla in dammsugarna). Lägg skarvarna omlott och nedåt.
5. Smält chokladen i vattenbad (i en skål över kokande vatten) ta av skålen från värmen så fort den har smält.
6. Skär rullarna i cirka 4 cm långa bitar och doppa ändarna i chokladen. Låt stelna i kylen på bakplåtspapper.

Resultatet:
 
Fick massor av komplimanger för dessa små söta dammsugare.



1 kommentar:

  1. Du överträffade dig själv med dessa, dom var utsökta! Och fina... hehehe..

    Elin Mellis

    SvaraRadera